Kinderfeestje - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu Kinderfeestje - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

Kinderfeestje

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

02 November 2015 | Seychellen, Seychelles

Zondag 1 november 2015

Net als alle voorgaande dagen weer lekker vroeg op en na het ontbijt hebben we West Beach gecontroleerd wat door het hoge water wel een kunstje was, maar met alleen een natte broek valt dat nog wel te doen. Alleen de sporen zijn moeilijk te vinden maar de uitgegraven nesten zijn toch wel te vinden. Op de terugweg nog wat eten voor de babyschildpadden verzameld en op weg naar kantoor dit gelijk in hun afgezette terreintje gebracht. Normaal krijgen ze ook nog wat vruchten zoals mango’s en een vreselijk stinkende grote groene aardbei en omdat de mango’s niet rijp waren en wij absoluut niet de hele dag naar die stinkende aardbeien willen ruiken moesten ze het nu zonder deze lekkernijen doen.

Op kantoor kregen we te horen dat onze volgende opdracht weer het verwijderen van jonge palmbomen was dus de bergschoenen weer aan en de handschoenen en bewapend met vier zware spaden zijn we weer vol goede moed terug gereden richting West Beach en hebben we in twee uur vrijwel het hele schoon te maken gebied vrijgemaakt van deze indringers. Dit gedeelte van het eiland is nu helemaal klaar om ingeplant te worden met inheemse soorten. Dus één van onze volgende opdrachten zal wel het planten van een paar honderd boompjes zijn in dit gebied. Omdat de temperatuur weer boven de dertig graden was moesten we voor het eten ons even opfrissen en schone kleren aan.

Na de middag kreeg Jan Fokke te horen dat ze gingen duiken en als hij zin had mocht hij mee, domme vraag natuurlijk. Snel de duikspullen opgehaald en alles gereed gemaakt in het duikcentrum en de fles met frisse lucht voor onder water gecontroleerd en daarna in de buggy naar het strand. Vanaf het strand het water in gegaan en dat was een nieuwe ervaring, onder water weer heel veel fraais gezien en natuurlijk weer prachtige opnamen gemaakt. Al met al weer een prachtige belevenis waar de meesten leden van de duikclub niet aan toe zullen komen. Martin en de Zweden konden gaan snorkelen en omdat Pia en Göran wel weer met de onderwatercamera aan de slag wilden kon Martin in zijn eentje heerlijk zijn eigen weg gaan, wat inhield dat hij wat verder uit de kust ging dan de anderen leuk vonden om op die manier wat andere soorten te zien te krijgen dan honderd meter uit de kant. Het is echt een geweldige ervaring om zoveel verschillende soorten om je heen te zien.

Voor het eten nog alle spullen goed schoon gemaakt want zout water is desastreus voor je apparatuur dus een gedegen schoonmaak beurt is echt nodig. Alle natte spullen weer op onze geïmproviseerde waslijn gehangen en de beide ventilatoren weer in de juiste stand gezet zodat morgen alles weer droog is. Daarna op ons terras heerlijk uitbuiken van alweer een overheerlijke maaltijd en lekker napraten over alle fantastische avonturen die we hier beleven.

Maandag 2 november 2015

Vanmorgen drie kwartier eerder wakker dan de voorafgaande dagen want Martin zijn wekker liep al om kwart voor vijf af, waarschijnlijk aan het verkeerde knopje gedraaid. Daardoor nog rustiger naar het ontbijt en iets voor zeven uur naar kantoor waar Elliot ook al aanwezig was. Na enige tijd en een flinke discussie toch met vier man naar West Beach gereden voor controle van de nesten daar opgesplitst in twee groepen en wij mochten na controle alvast beginnen met het verzamelen van het voer voor de schildpadjes en natuurlijk waren wij daarmee al klaar toen de Zweden ons kwamen oppikken. Tijdens de controle hadden we een vissersbootje gezien en nog erger, er was op het strand een kinderfeestje gepland en er waren overal ballonnen neergezet aan stokken en één van die stokken stond midden in een schildpadnest dus hebben we Elliot gebeld om contact op te nemen met het resort om te zeggen dat dat echt niet kon.

We moesten extra veel voer meenemen want een aantal gasten van het resort kreeg een rondleiding van Tarryn bij de babyschildpadjes dus alles moest er perfect uitzien. Omdat die kleintjes achter ons huis lopen werd natuurlijk ook het bouwafval wat nog altijd rond ons huis stond opgeruimd, alles voor de ontzettend veel betalende toerist. Hahaha.

Daarna naar kantoor voor de volgende discussie, wie welk van de twee andere stranden ging controleren, wij hebben natuurlijk gekozen voor het grote East Beach en de Zweden wilden het kleine stukje Staff Beach wel doen, maar daarmee hadden ze pech want omdat ze snel weer terug waren konden ze wel naar Tree Nursery om plantjes te verpotten.
Wij hebben na East Beach de foto’s van de vissersbootjes op de laptop van CJ gezet zodat hij contact kon opnemen met het bureau op Mahé om de daders op te sporen. Vissen rond North Island is verboden in verband met het feit dat als er ratten aan boord zijn deze zwemmend de kust zouden kunnen bereiken en het moet hier nu eenmaal rattenvrij blijven.

Tijdens het eten weer discussie tussen Pia en Göran over hoe laat we weer gingen beginnen en wie wat moest gaan doen.
Afgesproken om om twee uur weer op kantoor te verzamelen, iets voor twee kwam Elliot2 van de Tree Nursery op kantoor en omdat het programma in de war was geraakt hebben wij hem gevraagd 40 boompjes klaar te zetten zodat we die konden gaan plantenwant dat had eigenlijk vanmorgen gemoeten. Hierna hebben we op kantoor het werkschema bepaald en we weten nu allemaal wat we per week moeten doen. Best handig want dan hoeven we niet steeds op elkaar te wachten of “werkoverleg”te houden.

Hierna konden wij de reuzenschildpadden monitoren en hebben we samen nog zo’n anderhalf uur over het eiland gelopen en nog een paar bijzondere waarnemingen gedaan. Na het eten uitgebreid gedouched en onze stinkende werkkleding maar eens een sopje gegeven want de broeken kon je rechtop tegen de muur zetten. Hahaha. Tot slot de site bijgewerkt en de rest van de avond gaan we heerlijk genieten op ons terrasje.

Groetjes,

Jan Fokke en Martin

P.S.

Willem, Heel wat anders dan bij mijn presentaties dus, bij mij sukkelen ze na een half uur vaak in een diepe slaap. Hahaha.

Pa en Ma, Die schildpad weeg tussen de 250 en 300 kilo dus echt een joekel. Voor de kringloop moeten we naar Mahé en dat is een dag heen en weer dus eigenlijk geen optie, en dat kratje zit net zo lekker als die gammele stoel.

Klaske K., Ja Jan Fokke is niet alleen een lekker ding voor de verpleegster maar ook voor alle soorten ongedierte, maar Martin houdt hem goed in de gaten. Hahaha.

Doety, Weermannen moet je zo wie zo nooit geloven, die worden meestal gesponsord door vakantieparken dus voorspellen altijd mooi weer. Van voetballen krijgen we hier niets mee maar als we thuis zijn pikken we dat wel weer op. In plaats van zondag hebben we hier donderdag vrij en kun je op de site zien wat we toen allemaal wel niet moesten.

Klaske J., Het is hier ook erg leuk en we lachen heel wat af en twee arme Friezen voelen zich rijker dan de gasten in het resort.

• 02 November 2015 - 18:49

Harald Jan:

Hoi Mannen,

Wat een leven! Heel wat beter dan de door de mist aan het zicht onttrokken regenwolken boven Annen. Ik laat met trots de foto's op mijn werk aan mijn collega's zien. Ex-ambtenaren kunnen een hoop bereiken. Hopelijk stimuleert dat die grijze zooi in Emmen nog een beetje.
    Gezien de terugkerende discussie met de Zweden begint dit klusje ook aardig op werken te lijken: Best leuk, maar dat gezeur er om heen….

Geniet er nog van en ik laat mij weer verrassen door een volgens jaloersmakend bericht.

• 02 November 2015 - 20:27

Pieter, Anneloes, Rosamée En Levian:

Wat beleven jullie toch veel! Mooie verhalen! Leuk om jullie zo te volgen!
    Pieter vannacht hard gewerkt op de A7 waar een flinke aanrijding was vanwege de mist... hebben jullie waarschijnlijk geen last van :) Vanmiddag wel weer een heerlijk zonnetje gehad al ligt de tuin vol met blad. Echt herfst dus!
    Kinderfeestjes kun je daar dus ook boeken.. we houden 'm in gedachten voor Rosamée en Levian ;) Opa houdt er vast leuke contacten aan over daar!
    Veel plezier nog! We blijven jullie volgen!
    Liefs van ons viertjes

• 03 November 2015 - 20:10

Mem En Sietze:

Wat een heerlijk avontuur beleven jullie toch
    We hebben alles even aandachtig gelezen, na deze vakantie zouden jullie wel een boek uit kunnen brengen.
    Hier gaat alles goed , alleen het weer kon beter .

Groetjes Mem en Sietze

• 03 November 2015 - 20:10

Marjolijn:

Hoi pap en Jan Fokke,
    Wat heerlijk om die verhalen te lezen! En die foto's zijn echt fantastisch!!! Wij zijn deze week qua foto's niet veel verder gekomen dan wilde paarden en koeien (een soort hooglanders?) langs de Waal ;)
    Ook mooi hoor, maar niet te vergelijken met jullie plaatjes natuurlijk.
    Alles gaat hier verder goed. Bergen en bergen bladeren in de tuin! Hebben de kinderen lekker wat om mee te spelen en heb ik wat om op te ruimen ;) Het waait al weken niet, dus al het blad valt recht naar beneden… Ik heb het idee dat er voorgaande jaren veel minder blad in onze tuin lag, zal toen wel naar de buren gewaaid zijn, haha!
    Geniet daar lekker van de zon, wij hebben m hier voor het eerst sinds tijden ook weer gezien!
    Liefs Marjolijn

• 03 November 2015 - 23:14

Klaske Jonker:

Zou ook wel een feestje daar willen,maar ben ook maar een arme Fries.
    Jan Fokke volgens mij ben jij de enige in de familie die het duiken beheerst.
    Vond het een beetje zielig dat de kleine schildpadden hun lekkernij niet kregen,
    En ben niet zo slim,maar het blijkt dat er nu ook nog een Elliot de tweede is?
    Heren nog veel werk plezier daar.