Vuilnisboot - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu Vuilnisboot - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

Vuilnisboot

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

14 November 2015 | Seychellen, Seychelles

Vrijdag 13 november 2015

Op onze vrije dag gewoon dezelfde tijd op alleen wat langer ontbeten. Om zeven uur wapperde de eerste was al aan de lijn en toen we om kwart voor negen aan de koffie zaten was de vloer gedweild en de douche en de wc grondig gesopt. Na de koffie met onze eigen verslagen aan de gang gegaan want dat was er de laatste dagen bij gebleven. Ondertussen was Jan Fokke met het bomenplantprogramma begonnen, dat moet deze week klaar want Tarryn moet ook kunnen oefenen in Access voor we hier vertrekken anders is alle moeite voor niets geweest. Terwijl hij daarmee bezig was en Martin de foto’s aan het bekijken was of er nog wat van konden weggegooid ging de deur open en kwam CJ binnen met een paar jongens die nog eens twee nieuwe bedden kwamen brengen. Zonder uitleg gingen ze weer dus gaan we er maar vanuit dat ze zullen worden geplaatst als wij weg zijn.

Aan het eind van de ochtend wilden we proberen weer wat leuke foto’s te maken en toen we buiten kwamen zagen we een paar mistnetten staan van Darren. Deze jongen is op dit moment bezig de Brilvogelpopulatie te tellen en probeert met de netten zoveel mogelijk Seychelles White-eyes te vangen en te ringen. Deze soort is bijna uitgestorven en intussen uitgezet op een paar kleine eilandjes en hij is het hele jaar bezig om alle gegevens van dit vogeltje te verzamelen en hun gedrag te onderzoeken. Van de ongeveer honderd paartjes die er tot voor kort nog maar waren is hun aantal al gegroeid naar ruim driehonderd paar. Hij vond het wel interessant dat wij in Nederland op die manier ook onderzoek deden en wilde daar alles van weten. Daarna zijn we naar Staff Beach gegaan en daar bleek een groot schip te liggen die een aantal spullen kwam brengen en alle vuilnis van het eiland weer mee terug nam. Op de terugweg kwamen we Pia en Göran tegen die waren gaan zwemmen en toen we langs de eiland groentetuin liepen vroeg Pia waar de Citronella stond want dat wilde ze wel eens proberen. Deze plant lijkt op riet en wanneer je de bladeren vijf minuten in kokend water laat staan heb je de lekkerste citroenthee die er is. In Colombia dronken we dat regelmatig maar hier gaan we voor de koffie. Van het vogelen is dus niet zoveel terecht gekomen, maar volgende keer beter.

Na de middag eerst ons huiswerk afgemaakt en voor we op pad gingen voor een verfrissende duik in zee kwam Göran in tijgersluipgang langs onze bungalow, hij was aan het proberen alle vogels op de foto te krijgen en het lijkt erop dat de Zweden nu ook met het vogelvirus zijn besmet en als dat eenmaal zover is raak je dat nooit meer kwijt. Hahaha. Na dit bliksembezoek zijn we naar Staff Beach gegaan met onze duikbril, snorkel en flippers om de vissen te achtervolgen. In het begin met succes maar toen de vuilnisboot vertrok zag je geen hand meer voor ogen en konden we nog maar met moeite ongeschonden het strand bereiken tussen alle rotsblokken. Thuis het zout afgespoeld onder de douche en na het eten de was opgeruimd en de rest van de avond glimmend van de DEET op ons terras gezeten en genoten van de Groene Gekko die op de buitenlamp de muggen voor ons wegving. Al met al geen ongeluksdag dus. Hahaha.

Zaterdag 14 november 2015

Toen we vanmorgen wakker werden regende het een klein beetje, maar toen we gingen ontbijten spoelde het. Na een minuut of twintig werd het droog, en onze kleren ook bijna, zodat we niet gelijk thuis hoefden te verschonen. Tijdens de strandcontrole was het wel zwaarbewolkt maar regen bleef verder uit. Het eerste gedeelte was erg rustig en behalve wat vuilnis wat we tijdens de toch gelijk verzamelen was er niet zoveel te zien. Op Staff Beach, het kleinste strandje, vonden we veel dode vissen die we altijd diep onder het zand een laatste rustplaats geven omdat er anders teveel vliegen op af komen. Waarschijnlijk was dit nog een gevolg van de boot die gisteren het eiland bezocht.

Op het moment we bijna weer bij kantoor waren ging onze vrijwilligerstelefoon met de mededeling van Göran dat er weer een Hawk’s-bill op het strand was die nog eieren moest gaan leggen. We hadden wel snel een lift geregeld maar toen we bij hun kwamen zagen we haar nog net vanaf het strand in zee verdwijnen. Ze had geen eieren gelegd en na twee pogingen een gat te graven weer teruggegaan naar zee om het later opnieuw te proberen. Op de terugweg hebben we Darren afgezet bij zijn mistnetten en toen we allemaal op kantoor waren kwam hij met zijn buit binnen. Het bleek een al geringde Brilvogel te zijn die grondig werd onderzocht, gewogen en gemeten. En na een aantal foto’s kon het arme diertje weer worden losgelaten en waarschijnlijk zal het de volgende keer beter uitkijken waar het vliegt. Hahaha.

Vervolgens zijn we met Anh nog een gebiedje palmboomvrij gaan maken en je kon wel zien dat zij in Parijs geen tuintje heeft want in drie kwartier heeft ze naar eigen zeggen vijf boompjes verwijderd. De meeste tijd heeft ze gekeken hoe wij dit aanpakten en was diep onder de indruk. Als dank kwam ze nadat we klaar waren met eten onze vuile borden, bekers en bestek pakken om die voor ons af te wassen want wij hadden wel wat rust verdiend volgens haar. Hahaha. Daarna hadden we ruim de tijd om nog wat gegevens te verwerken en om half vier kon Jan Fokke weer met de duikploeg op stap voor spectaculaire onderwateropnamen en Martin kon in zijn eentje proberen de ontbrekende schakels boven water op de foto te krijgen, het meest is er intussen wel, maar sommige opnamen zijn voor verbetering vatbaar.

Omdat Jan Fokke om half zes nog niet terug was is Martin alvast naar het restaurant gegaan en heeft daar gewacht tot de hele ploeg weer compleet was en na alweer een heerlijke maaltijd, alleen de vis had wel iets minder gekruid mogen zijn, zijn we direct maar begonnen met het bijwerken van onze site. Zo hebben we vanavond mooi wat tijd over om nog even bij te praten over alweer een zeer geslaagde dag. Misschien dat we zelfs wel naar de disco gaan maar die kans is niet erg groot, als de muziek dezelfde is als voorgaande zaterdagen kan Jan Fokke beter vroeg naar bed met oordopjes in en voor Martin is het handig om op zijn goede oor te gaan liggen. Hahaha.

Groetjes en een fijn weekend nog,

Jan Fokke en Martin

P.S.

P,A,R,L., Pieter van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag van. Doe de groeten aan familie, vrienden en bekenden en speciaal aan omie, geniet van de appeltaart, wij moeten het hier doen met de kruidnootjes want zoals wij hebben begrepen is de Sint nu in Nederland en kunnen wij die zak gaan nuttigen, als ze nog te eten zijn tenminste. Hahaha.

Klaske K., Het eten is hier uitstekend en de koffie oké. We zijn hier met vijf vrijwilligers, twee Zweden, één Vietnameesje en wij dus. Misschien kunnen we een Terrapin regelen want die worden niet groter dan ongeveer twintig centimeter, ze hebben echter één nadeel ze stinken nogal.

Klaske J., Nee ons huisdier heet Patrick en misschien is zo’n huisgenote toch wel handig voor een paar uur per dag als huishoudelijke hulp.

Doety, Bijboeken is geen optie want als wij weggaan komen er een aantal nieuwe vrijwilligers, maar heimwee hebben we ook nog niet echt. Alleen Jan Fokke zijn verlofdagen zijn op dus we moeten wel terug.

Pa en Ma, Hierbij de onderwaterwereld, maar dat etentje met een glaasje kan altijd natuurlijk. En die zanger is bekend, we hebben er zelfs een cd van. Hahaha.

• 15 November 2015 - 15:02

Klaske Jonker:

Vandaag [zondag] een regenachtige dag met harde wind.
    Gisteren was de landelijke intocht van Sinterklaas met zijn pieten,deze is rustig verlopen,
    bij ons kwam Sinterklaas voor het eerst binnen varen via de nieuwe Drachtstervaart.
    las het van de dode vissen,en vroeg me af komt dit door de vervuiling van de boot
    En wat een prachtige foto van de onderwaterwereld
    Groet K J.

• 15 November 2015 - 19:26

Klaske Kootstra :

Hoi JanFokke en Martin,
    Wat weer een prachtig verslag van jullie belevenissen!Zelfs als je vrij bent is er nog veel te beleven.Hard werken maar ook genieten van de prachtige natuur zowel van wat de zee biedt als ook van landleven.Wij worden hier ook nat maar dan van de regen en onze natte was stoppen we dan in de droger,want een noodwaslijntje is geen oplossing(helaas)Blijf daar lekker genieten van alles wat er te beleven valt,ik geniet mee van de mooie foto's.Steek nog maar een sigaartje aan en neem een B B'gje of zijn die onderhand al op?Nog veel Sukses en een groet uit het Duitse Erika

• 15 November 2015 - 21:11

Fam S.Zijlstra:

Hallo Jan fokke en Martin.

Het was vandaag een mooie dag om alles weer na te lezen.
    Het regenende hier de gehele dag , jullie hebben best wel een druk schema.
    Een mooie dag besteding ,en tussen door nog even snorkelen .
    Wij zijn hier best wel een beetje jaloers op.
    Maar gunnen het jullie van harte.

Hier gaat alles goed.
    Groetjes van mem, Sietze,Anneke , lisanne ,Remco

• 15 November 2015 - 21:39

Pieter, Anneloes, Rosamée En Levian:

Bedankt voor de felicitaties via de site! We hebben een hele gezellige, drukke dag gehad! Een huis vol en veel vragen waar opa nou was... iedereen jaloers op jullie tropische temperaturen. Hier waaide het bezoek zo de hal binnen... wat een storm (en regen). Extra fijn om lekker binnen feest te vieren! Nu alles weer aan kant! Op naar de 36 :)
    We gaan weer een nieuwe (werk)week in en het wordt al aftellen... nog even en dan zijn jullie terug. Blijf genieten!
    Liefs van ons viertjes