Boomplantdag - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu Boomplantdag - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

Boomplantdag

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

29 Oktober 2015 | Seychellen, Seychelles

Woensdag 28 oktober 2015

Na het ontbijt zijn we gelijk naar het kantoor gelopen en daar zat Eliot, de allesweter van de projecten ons al op te wachten. Met hem zijn we naar West Beach gereden en dit deel van het eiland gecontroleerd op nieuwe nesten van de zeeschildpadden, hij weet echt alles van de natuur op het eiland en laat ons alle belangrijke zaken zien waar wij op moeten letten. Hij is hier begonnen als hoofd van het team dat hier de gebouwen heeft neergezet en toen dat klaar was vond hij het leuker om zich in te zetten voor de zeeschildpadden en alle andere dingen die hier beschermd moesten worden. Op zijn voorstel is het eiland rat vrij gemaakt met als direct gevolg dat een aantal vogelsoorten die verdwenen waren weer terug kwamen. Op de terugweg kregen we veel uitleg over alle bomen en we weten intussen welke vruchten wel of niet gegeten kunnen worden, ook hebben we veel voer voor de kleine landschildpadden verzameld en die naar de plek gebracht waar ongeveer tien kleintjes wachten tot ze worden vrijgelaten.

Rond half elf kregen we met de twee Zweden een buggy mee en moesten we op een aantal vaste plaatsen op het eiland een vogeltelling doen zodat ze over een langere periode kunnen zien of soorten toenemen of afnemen en waar de soorten zich het liefst ophouden. Voor ons gesneden koek maar voor Pia en Göran niet zo begrijpelijk, toch hebben we een behoorlijk aantal plaatsen kunnen tellen voordat we konden gaan lunchen. Tot twee uur hadden we vrij en daarna moesten we naar het duikcentrum om spullen op te halen voor het snorkelen. We kregen een onderwatercamera mee om te proberen zoveel mogelijk verschillende soorten vissen op de foto te zetten en gelukkig heeft Jan Fokke zijn eigen camera mee zodat we apart van de Zweden op pad konden. Het is fantastisch hoeveel verschillende soorten hier rondzwemmen en na bijna twee uur hadden we zoveel foto’s gemaakt van de vissen, waaronder twee soorten haaien, een pijlstaartrog en ook nog een Hawk’sbill Sea Turtle, dat we besloten te stoppen en terug te gaan naar het kantoor.

Op de terugweg werd Jan Fokke door een vreemd soort vlieg heel vervelend gestoken en Tarryn vond het nodig dat hij even langs moest bij de eiland verpleegster voor advies. Met een paar pillen en een tube zalf kwam hij terug en hij moest in de gaten houden of het allemaal wel goed ging want je kan er behoorlijk ziek van worden. Martin heeft zo zijn twijfels over dit hele voorval en verdenkt hem ervan dat hij wel eens even alleen wilde zijn met één van de leukste vrouwen op dit eiland, aanstelleritus dus. Hahaha. Na een korte pauze zijn we met de buggy over het eiland “gescheurd” om te bepalen waar de reuzenschildpadden zich bevonden, deze zijn allemaal voorzien van een nummer en om de twee dagen wordt gekeken waar ze zich bevinden. Niet zo’n moeilijk werkje want dit zijn de enige dieren waar je niet achteraan hoeft te hollen.

Na het diner lekker onderuit gezakt op onze “buitenstoelen” nog een biertje gedronken en natuurlijk een sigaartje gerookt en daarna niet te laat naar bed gegaan want onze wekker gaat om half zes af, anders zijn we te laat voor het ontbijt en zijn alle lekkere dingen al uitverkocht.

Donderdag 29 oktober 2015

Vanmorgen mooi vroeg door Eliot op West Beach afgezet en samen de helft gecontroleerd op nieuwe schildpadnesten maar helaas niets kunnen vinden, wel een zieke Drieteenstrandloper die we hebben meegenomen om te kijken of hij ook nog te redden was, het zag er niet goed uit. We hebben hem laten drinken bij Sunsetbar en hem toch maar achtergelaten op het strand. Pia en Göran hadden de andere helft gedaan en een nest gevonden waar wel opnieuw was geprobeerd een nest te maken en daardoor waren de eieren van een eerder nest bijna bloot komen te liggen, we hebben één ei terug geplaatst en het nest weer gedicht.

Terug bij kantoor leek het Tarryn een goed idee dat wij de moeilijke nest van de White Tailed Tropicbird gingen inspecteren omdat zij het idee had dat wij wel wat spannender werk konden verrichten dan de beide Zweden. Wij moesten met de GPS zien te ontdekken waar de nesten precies lagen en daarvoor moesten we langs de rotskust behoorlijk moeilijk klimmen om bij deze nesten te kunnen komen, voor het eerst deze week moesten we onze bergschoenen aan want anders was dit niet te doen. Na enkele vreemde caperiolen bereikten we het eerste nest dat wel leeg was maar in de omgeving hoorden we piepen en de oudervogels waren vrij agressief en scheerden steeds laag over ons heen. Het tweede nest was zo nodig nog moeilijker te bereiken en eenmaal aangekomen konden we het nest ook niet vinden vanwege de dichte begroeiing en de moeilijke ondergrond. Deze vogels leggen één ei in meestal een rotsspleet of onder dicht struikgewas en dus niet gemakkelijk te traceren. Na twee uur klauteren en klimmen vonden we het wel genoeg en zijn bezweet en al naar het restaurant gegaan voor de lunch. We hadden deze keer meer vliegen om ons heen dan anders maar dat kwam waarschijnlijk niet door het eten. Hahaha.

Na de middag mochten wij lekker relaxed in de Tree Nursery jongen boompjes verplanten en hebben lekker in de schaduw ruim 100 plantjes in potten gezet. Er staan daar tussen de zes en tien duizend plantjes klaar om op het eiland te worden uitgeplant, het is de bedoeling dat alle ooit geplante palmbomen (plantage) van het eiland verdwijnen en telkens als een gedeelte is opgeruimd worden er inheemse soorten terug geplaatst. Aan het eind van de middag zijn we met Tarryn, Pia en Göran nog 30 nieuwe boompjes wezen planten en gelijktijdig de jonge palmbomen die we tegenkwamen uit de grond getrokken, dit allemaal om het eiland weer de oorspronkelijke begroeiing te laten krijgen.

Na het diner zijn we eerst maar eens uitgebreid gaan douchen en daarna dit stukje gaan schrijven om onze site weer eens bij te werken. Wij doen dit in Word omdat er in ons huis geen internet is en als wij dit klaar hebben lopen we naar ons internetcafé om het dan in de site te kunnen plakken. Dat café is de achterbank van de buggy die staat geparkeerd bij het kantoor en daar hebben we prima ontvangst. In het donker proberen we dan onze foto’s te plaatsen en het verslag om zo toch jullie op de hoogte te kunnen houden, dit is bijna de zwaarste taak die we hier hebben. Hahaha.

Groetjes,

Jan Fokke en Martin.

P.S.
Coen, Een mooie verjaardag gewenst.

Vogelvrienden, Ik kan er “helaas” niet bij zijn morgen, maar Willem zal er ook zonder mij wel een leuke avond van maken.

Corine, Plezier maken? Dit is hard werken hoor.

Akke, Op het feest hebben we een pilsje genomen en voor de foto’s kun je onder het verslag op de plaatjes klikken.

P,A,R,L., Wassen is niet onze hobby, maar moet soms gebeuren en skiën lijkt ons ook veel leuker dan poepbroeken uitsoppen.

Klaske J., Het eten is prima en de meeste werkzaamheden zijn geweldig.

Sietze, Feike en mem, Zit maar niet over mij in, Martin doet er alles aan om mij te ontzien. Hahaha.

Klaske K., Is een Hawk’sbill ook goed want die komen overdag uit en de Groene ’s nachts.

HJ,M,M,S,L., Het weer is hier fantastisch en één overnachting voor een peuter is hier drieduizend euro dus misschien is het handiger om oma te vragen of ze hem een weekje mee wil nemen. Hahaha.

Erwin, Zoals je kunt lezen is hier voor een hovenier nog wel wat te doen, maar in het Fries snapt natuurlijk niemand je hier.

• 29 Oktober 2015 - 18:28

Corine :

Misschien heeft Jan Fokke wel plezier weten te maken met de eiland verpleegster (hi hi). Inderdaad, jullie hebben het druk en moeten vroeg opstaan. Nogmaals veel dank voor de reisverslagen (dat is genieten voor mij) en de hele mooie foto's. Blijf voorzichtig doen.
    Gr. Corine

• 29 Oktober 2015 - 20:09

Pieter, Anneloes, Rosamée En Levian:

Wat een mooie verhalen weer! Over een paar weekjes zal het weer afkicken zijn als jullie weer in Nederland zijn. Misschien dan ook een waarbenjij.nu bijhouden? ;)
    In tegenstelling tot Annen en Rinsumageest hebben wij heerlijke zonnige dagen gehad! We genieten volop van de herfst. Lijkt voor jullie nog ver weg... nog maar lekker genieten! Eer jullie terug zijn is de Sint alweer in ons land ;)
    Rosamée was ziekjes maar is gelukkig weer beter. Levian is vrolijk als altijd. Lijkt op z'n opa (zou jij zeggen he, haha). Pieter gaat de nachtdiensten weer in. Hoort er nou eenmaal bij. Gezellig is anders :) En ik heb lekker weekend!
    Veel plezier nog daar!
    Liefs van ons viertjes

• 29 Oktober 2015 - 20:50

Erwin Nauta:

Hoi Jan Fokke,

Ast do it mar snapst toch? Nee grapke. Ga nu wel verder in het Nederlands.
    Wat een leuk en nuttig werk doen jullie toch. Mooi om de inheemse beplanting weer terug te brengen in het landschap en dat de natuur hier weer zo positief op reageert. Dat blijft bijzonder.
    Proost en lekker slapen.

Groetnis,

Erwin

• 30 Oktober 2015 - 10:07

Klaske Kootstra :

Mijn compliment voor het goede werk dat jullie daar doen!En dan ook nog zoveel moeite voor het maken van een verslag TOP HOOR!!Ikblijf ervan genieten.Sukses en blijf gezond.
    Groetjes

• 31 Oktober 2015 - 11:59

Klaske Jonker:

Heb weer genoten van jullie reisverslag.
    En goed dat er mensen als Eliot de allesweter er zijn.
    Groetjes.