Paradise Island - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu Paradise Island - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

Paradise Island

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

27 Oktober 2015 | Seychellen, Seychelles

Maandag 26 oktober 2015

Om half zeven opgestaan en relaxed onze spullen klaargemaakt voor vertrek. Na snel ontbijtje werden we om kwart over acht opgehaald door de taxi die ons naar de haven bracht en al snel vonden we de boot naar North Island. Met een snelheid van ongeveer 35 kilometer per uur op een redelijk ruwe zee bereikten we na ongeveer anderhalf uur het strand van North Island, hier werden we met een rubberbootje van de boot gehaald. De staf stond ons al op te wachten en toen de bagage ook van boord was konden we naar een loods waar de koffers moesten worden geïnspecteerd op ratten, beetje vreemd maar dit is één van de weinige eilanden die ratten vrij is en dat willen ze graag zo houden. Tot voor enkele jaren waren hier veel ratten die nogal wat slachtoffers onder de vogels maakten waardoor enkele soorten dreigden uit te sterven.

Hierna gingen we naar het kantoor voor uitleg van de projecten en daarna werden we naar ons huis gebracht, hier was men nog volop aan het werk want dit was nog lang niet klaar. We hebben de koffers in een lege kamer gezet en zijn direct doorgereden naar de openlucht kantine voor de lunch. Vervolgens moesten we langs het magazijn om kleding te passen want moeten hier wel in eilandkostuum ons werk doen, dit omdat we niet al teveel mogen opvallen voor de paar toeristen die een vermogen betalen om hier te kunnen overnachten, want dan zal het raar zijn als twee onnozele Friezen met een beperkt budget ook de toerist uit gaan hangen. Hahaha. De kleding is niet verkeerd en eigen niet te opzichtige kleren kunnen ook gewoon aan, natuurlijk ook om niet teveel op te vallen in de natuur.

Met deze nieuwe outfit zijn we toen het eiland gaan verkennen en hebben we uitleg gekregen hoe we onze werkzaamheden moet aanpakken en wat voor onze belangrijke punten zijn ter herkenning zodat we niet snel verdwalen op dit eiland. Gelukkig heeft Jan zijn GPSje mee zodat dat ons zo wie zo niet gaat gebeuren want zo het er nu uitziet hebben we binnen twee dagen het hele eiland in kaart gebracht. Het ziet er hier fantastisch uit en de werkzaamheden langs het strand worden echt een feest, het enige waar we over inzitten is dat het misschien nog warmer wordt, maar met een fles ijskoud water en een camera is dat best te doen. Zo veel mogelijk onder de bomen blijven en niet te lang in de zon staan.

Aan het eind van de middag konden we weer naar huis waar intussen twee nieuwe bedden waren geplaatst en twee grote ventilatoren die er samen met de airco voor zorgden dat het redelijk koel was in ons onderkomen. Ook was er een nieuwe douche geplaatst maar toen we daar gebruik van maakten stroomde al snel de hele kamer vol water. Duidelijk een puntje waar nog aan gewerkt moet worden, hoewel het misschien wel handig is bij deze temperaturen dat als de één een douche neemt de ander kan zwemmen. Hahaha. Daarna moesten we weer naar de kantine voor diner en als de maaltijden zo uitgebreid blijven als vandaag komen we zwaarder terug dan we zijn weg gegaan. Vooraf legt de kok uit wat er allemaal voor lekkers genomen kan worden, niet zelf koken dus.

Aan het begin van de avond onze site nog bijgewerkt want dat was niet meer gelukt op Mahé. Het internet is hier geweldig alleen de foto’s wilden niet geplaatst worden. Hierna niet te laat naar ons nieuwe bed.

Dinsdag 27 oktober 2015

Heerlijk geslapen en om half zes opgestaan, maar toen we om zes uur naar de kantine wilden voor het ontbijt regende het zo erg dat we maar een half uur gewacht hebben. Na een uitgebreid ontbijt zijn we gelijk naar het kantoor gelopen waar we even moesten wachten op de Zweden (Göran en Pia) die te laat waren, eenmaal compleet zijn we West Beach gaan controleren op nieuwe schildpadnesten. Een prachtig strand met een flink aantal nesten van de Groene Schildpad. Ook wij vonden weer een paar nieuwe nesten en hebben de gebruikelijke kokosnoot met informatie geplant. Daarna hebben wij samen Staf Beach geïnspecteerd, maar daar hebben we geen nieuwe nesten kunnen vinden. Toen we terig waren bij het kantoor kregen we enkele uren vrijaf zodat we ons eigen verslag konden bijwerken want dat was er een aantal dagen bij gebleven.

Om half drie vertrokken naar het hoogste punt aan de zuidkant en onderweg op verschillende plaatsen vogelinventarisaties gedaan want naast schildpadden moeten we ook een aantal vogelsoorten monitoren waaronder de Bleu Pigeon en de White Tailed Tropicbird. Na een stevige klim met onderweg een flinke bui bereikten we na een uur de top waar we lekker lang van het uitzicht en de vogels hebben genoten. Toen we om goed vijf uur terug waren hebben we in de eilandwinkel een paar pilsjes opgehaald want met een temperatuurtje van boven de 30 graden moet je goed drinken. Hahaha. Daarna weer van een uitgebreide maaltijd genoten en na het eten lekker van een warme douche genoten want de plaatselijke loodgieter had niet alleen onze falende wc maar ook de verstopping verholpen zodat nu onze kamer droog bleef.

Daarna een stukje voor de site geschreven zodat jullie weer helemaal op de hoogte zijn van onze “barre” werkzaamheden.

Groetjes,

Jan Fokke en Martin

P.S.
Lisanne, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, nu mag je eindelijk alleen de weg op, geen ongelukken maken hè.

Akke, Een fijne verjaardag gewenst en de groeten aan de feestvierders.

Gerit Jan, Nog 1 nachtje slapen en dan mag jij het heugelijke feit vieren van je 65ste verjaardag en als onze regering niet zo flauw had gedaan was dat ook je laatste werkdag geweest. Toch een hele mooie dag gewenst en wij nemen er wel een beerenburgje op.

Doety, Goed bezig, maar niet uit de boom vallen hè en die appels kunnen wel blijven liggen tot we terug zijn, dan hebben we in ieder geval een verse appeltaart. Neem die invriesdingen maar mee naar Gerrit Jan. Hahaha.

Pa en Ma, Mooi dat alles goed gaat, voor ons is het nu echt begonnen.

Klaske J. , Misschien ligt er wel iets klaar als we na dit project weer terug zijn in ons appartement op Mahé.

Marelinn, Heel leuk dat het al zo goed gaat en we denken dat als we terug komen jij wel met opa kunt gaan snorkelen, als opa dan niet meer kan moet jij maar met Jan Fokke naar het volgende project. Jouw Engels is ook veel beter dan dat van ons.

• 27 Oktober 2015 - 17:39

Corine :

Het is weer genieten voor mij van jullie reisverslagen en de foto's. Blijf plezier maken.
    Groetjes, Corine

• 27 Oktober 2015 - 18:58

Akke:

Hoi daar, bedankt voor de felicitatie!
    En als het zo door gaat met de werkzaamheden die jullie daar doen, valt het volgens mij reuze mee, is het 'alleen' maar vakantievieren!
    Leuke gezellige verhalen van jullie, en de foto's komen ook vast wel door, we wachten erop,
    groetjes en succes, Fokke en Akke.

• 27 Oktober 2015 - 19:33

Pieter, Anneloes, Rosamée En Levian:

Lieve papa en Jan Fokke,
    Zo te lezen hebben jullie het daar al geweldig naar de zin! Pap, ik lees dat jij de komende tijd hier wel de doorgelekte poepbroeken kunt wassen... een echte vlekkenkampioen ben jij! :)
    Hier ook tropische temperaturen voor de houtkachel, haha. Al hebben we prachtige herfstdagen! Genoten in het bos van alle herfstkleuren.
    Vandaag nieuwe ski`s en schoenen gekocht voor ons beide, we gaan in februari heerlijk naar de sneeuw! Een groot contrast met jullie tropische temperaturen. Geniet er lekker van!
    Fijne tijd daar! Heerlijk om te genieten van jullie verhalen. Wat een mooie foto`s!
    Liefs van ons viertjes

• 27 Oktober 2015 - 21:21

Klaske Jonker:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Uit het reisverslag valt mij op dat jullie goed worden verzorgd.
    En de barre werkzaamheden vallen toch wel mee?
    Groetjes Klaske J.

• 27 Oktober 2015 - 21:41

Sietze Z En Mem:

Het zijn weer mooie verhalen ,ik volg jullie graag .
    Geniet maar lekker van deze vakantie
    Groeten van mem en familie s .zijlstra

Hier gaat alles goed

• 28 Oktober 2015 - 09:55

Klaske Kootstra :

Beste mannen levensgenieters!!!!!
    Wat ontzettend leuk om jullie te volgen,eh- eh neem bitte voor mij zo'n lief schildpadje mee (liefst een groene)grapje hoor.Nog veel Sukses en een biertjehoort bij het genieten

• 28 Oktober 2015 - 10:06

Harald Jan, Marjolijn, Marelinn, Sild En Lizenoor:

Lieve papa en Jan Fokke,
    Wauw! Wat een avonturen hebben jullie al beleefd, en wat een prachtige dingen hebben jullie al gezien (en gefotografeerd). En dan te bedenken dat jullie nog niet eens een week weg zijn… Als ik Sild zeg dat opa op vakantie is, zegt hij: kaka (ondertiteling: vakantie). Als ik vraag of hij ook op vakantie wil, knikt hij driftig ja! Eens kijken of we nog een vlucht voor hem kunnen vinden jullie kant op. Hebben wij een poosje rust ;) hij is hier momenteel namelijk vreselijk de peuter-puber aan het uithangen :(
    Nou, geniet lekker daar! Hier is het al twee dagen mistig en druilerig, dus wat dat betreft missen jullie niks.
    Liefs van ons vijfjes

• 28 Oktober 2015 - 18:35

Feike En Mem:

Leuk dat jullie het geweldig naar de zin hebben Jan Fokke, hier gaat het natuurlijk nog steeds gewoon zijn gangetje dus dat is alleen maar goed.
    Maak er nog maar een leuke tijd van maar dat zal geen probleem zijn zo te lezen.
    Groeten natuurlijk ook even van mem hè. By by

• 28 Oktober 2015 - 20:12

Erwin Nauta:

Hee Jan Fokke,

Dit wurk wol ik ek wol dwaan sees. It liket my der echt moai. Wite strânnen blaue see en prachtige natoer.
    Jimme treffet it mar. Genietsje derfan soe ik sizze!

Groetnis,

Erwin