Buskaping - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu Buskaping - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

Buskaping

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

24 Oktober 2015 | Seychellen, Seychelles

Vrijdag 23 oktober 2015.

Na een zwoele nacht schrokken we om half acht wakker, de wekkers niet gehoord maar toch op tijd voor een uitgebreid ontbijt in ons openlucht restaurant. Daarna de spullen bij elkaar gezocht en naar de bushalte gelopen, om half tien ingestapt op weg naar Victoria. Na 5 minuten hadden we al door dat we hier beter geen auto kunnen huren want de wegen zijn hier zo smal en druk dat je regelmatig aan de kant moet. Na een doldwaze rit waarbij de chauffeur maar 1 muurtje en wat overhangende takken had geraakt kwamen we ongeschonden aan op onze bestemming.

Vanaf de bushalte rechtstreeks naar de Hindoetempel gelopen want we waren best wel blij dat we goed waren aangekomen. Daarna naar de openluchtmarkt gegaan om te kijken wat hier allemaal te koop wordt aangeboden, we keken onze ogen uit wat hier allemaal op tafel wordt gezet. Naast wortels, groenlof, tomaten en paprika’s werden de meest vreemdsoortige groenten en fruit aangeboden. Eenmaal bij de visafdeling was het aanbod nog variabeler, van haaien en roggen tot baracuda’s keken ons glazig aan. De variatie in muggen en vliegen was nog opmerkelijker. Geen reden dus om uitgebreid inkopen te doen, het enige wat ons wel aansprak waren de potplanten maar die komen waarschijnlijk niet door de douane op Schiphol. Hahaha.

In de eerste de beste winkelstraat zagen we een horloge zaak waar Jan Fokke informeerde of zijn defecte bandje gemaakt kon worden en de vriendelijke eigenaar sloopte zonder probleem een nieuw horloge om het kapotte gespje te repareren en toen we vroegen naar de kosten deelde hij mee dat dit service van de zaak was. Vriendelijk knikkend heeft Jan de zaak snel verlaten voordat de man zich ging bedenken. Daarna bij één van de ontelbare banken wat Rupees uit de flappentap getrokken zodat we niet overal met euro’s hoeven te betalen, want een busreis is slechts 5 Rupees en in de bus wisselen is geen optie. Vervolgens de rest van de hoofdstad bekeken en na een paar uur naar de botanische tuin gelopen, waar we ons de rest van de middag heerlijk hebben vermaakt. Aan het eind van de middag vanaf het reusachtige busstation de bus terug genomen en na slechts enkel overhangend groen geraakt te hebben waren we weer mooi op tijd bij ons appartement.

Om zeven uur werden we in het restaurant verwacht voor het diner, dit bleek een 3 gangen menu te zijn met vooraf een overheerlijke salade met gerookte zwaardvis (waarschijnlijk van de vismarkt) en het hoofdgerecht was rijst met diverse sauzen en groenten en ongeveer een kilo Jobfish (ook van de vismarkt maar dan zonder de vliegen en insecten) die we helemaal soldaat hebben gemaakt, en het geheel werd afgerond met ijs in drie smaken. Zo lekker dat we nu al hebben besloten dit voor de laatste avond voor we terug vliegen naar Nederland ook weer te bestellen. De rest van de avond nog heerlijk van het mooie weer en ons sigaartje genoten op ons terras.

Zaterdag 24 oktober 2015

Gisteravond hadden we op het terras besloten dat een auto huren waarschijnlijk nog gevaarlijker was dan met de bus reizen (en ook veel duurder, want we blijven Hollanders natuurlijk). Daarom gingen we het eiland verkennen met de bus. Na het ontbijt dus weer op de bus gestapt en in Victoria overgestapt richting Baie Lazare aan de andere kant van het eiland. Onderweg werden we opgeschrikt door een terrorist die onze bus wilde kapen, maar na uitleg dat hij waarschijnlijk de verkeerde bus had genomen stapte hij wild zwaaiend met zijn machine geweer met plastic patronen uit om het op een andere route opnieuw te proberen. Of dit is gelukt weten we niet maar dat zullen jullie dan in het acht uur journaal wel hebben gehoord. Hahaha.

Na een prachtige rit langs witte stranden en dichte bossen kwamen we na anderhalf uur aan op de plaats van bestemming. Hier hebben we eerst het dorp bekeken en zijn daarna lopend de terugweg begonnen. Onderweg weer een aantal nieuwe vogelsoorten gespot en mooi wat foto’s kunnen maken. Op het strand werden we al snel gevolgd door een leuk hondje dat na enkele Sultana koekjes niet meer bij ons was weg te slaan. Na een paar uur besloten we om de rest van de terugreis weer met de bus te doen, maar die bleken in rook te zijn opgegaan. Lopend van busstop naar busstop kwamen we uiteindelijk bij een halte waar meer mensen stonden te wachten en zijn toen maar achter in de rij aangesloten. Hier bleek al gauw dat het feest was op het eiland en dat er misschien geen bussen meer reden vanwege de festiviteiten. Gelukkig kwam er na een tijdje toch een bus en omdat we voor de hond moesten betalen hebben we die daar toch maar achter gelaten.

Intussen was het ook gaan regenen en éénmaal in Victoria besloten we daarom maar direct door te reizen naar onze kamer. Gelukkig stopt de bus recht tegenover ons appartement, zodat we vrijwel droog thuis kwamen. Hier hebben we onder het genot van een beerenburgje onze site bijgewerkt om jullie op de hoogte te brengen van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. Omdat iedereen hier aan het feesten is moeten we straks nog maar even proberen iets te eten te krijgen, in het ergste geval moeten we maar wat extra stroopwafels innemen en de zak met kruidnootjes aanbreken en als toetje een kopje oploskoffie. Hahaha.

Eerst gaan we maar eens uitgebreid douchen want het zand zit nog overal tussen geplakt. Morgen alweer onze laatste dag hier maar daar doen we morgenavond wel verslag van, voor nu nog een goed weekend gewenst en tot horens.

Jan Fokke en Martin

P.S.

Marelinn, We zijn zeer benieuwd hoe de eerste zwemles is gegaan.

Pa en Ma, Het echte werk komt nog maar als het niet drukker wordt kunnen we het wel aan.

Corine, Als je het niet erg vind om tussen ons in te liggen mag je best mee.

Akke, Wel regen dus maar bij 28 graden is dat minder erg dan bij jullie, en het regent hier niet hele dagen.

Klaske J., In een relaxed land zijn zelfs de dagen ontspannend.

Bauke, Onder de verslagen staan de fotootjes, dubbel klikken en je ziet onze pixels.

Joop en Gretha, Wij doen natuurlijk alleen maar plezier werk.

Klaske K., Het is hier bijna net zo hoog als in Oostenrijk, alleen ligt hier geen sneeuw.

Willem W., Je mag ons wel volgen als het maar niet op dat bovenkamertje in Leeuwarden is.

• 24 Oktober 2015 - 19:11

Corine :

Ik geniet weer enorm van jullie reisverslag. Doe voorzichtig en blijf genieten. Ik zal nadenken over jullie aanbod. Ha, ha.
    Groetjes, Corine

• 25 Oktober 2015 - 11:09

Klaske Jonker:

Hoi expeditie mannen.

Bedankt voor jullie leuk reis verslag,weer heel wat beleeft las ik o.a.
    een bijna buskaping,en na een paar koekjes nog een volger er bij,
    deze moest ook weer noot gedwongen af haken.
    Groet van uit een zonnig stukje Nederland.

• 25 Oktober 2015 - 11:30

Klaske Kootstra :

Beste avonturiers,
    Nog maar net op reis en dan alzoveel beleven,wat kunnen we nog allemaal verwachten???Ik ben benieuwd.Wees voorzichtig en geniet ervan.
    Groetjes Klaske Kootstra

• 25 Oktober 2015 - 19:35

Tiete:

Hallo janfokke en Martin

Ik zit nu bij beppe voetbal aan het kijken
    Veel plezier de komende tijd

Groet mem/Remco

• 25 Oktober 2015 - 22:20

Doety:

Beste Jan Fokke, lieve Martin,

Wat ziet jullie onderkomen er prachtig uit zeg! Heel anders dan jullie vorige reizen. Maar goed, North island is natuurlijk nog een verrassing. Wat heftig zeg, die kaping. Zijn jullie je niet rot geschrokken? Of was het meteen duidelijk dat het een geintje was.....of was het dat niet echt?

Morgen naar jullie werkplek he! Zin in? Is het inmiddels mooi weer, ik bedoel droog en zonnig? Hier was het heerlijk vandaag. Natuurlijk niet de ruim 25 graden bij jullie. Voor het eerst deze week een prachtige zonsopkomst. Ben meteen om kwart voor 8 (nieuwe tijd) met Jorny gaan wandelen. Heerlijk twee uur op pad...en rustig! Vrijwel niemand gezien...

Vanmiddag de appels uit de appelboom geplukt. De ladder stond precies goed. Het is een mooie klimboom zeg! Heb je goed gesnoeid! Weer twee emmers geplukt dus dat wordt nog meer appeltaarten bakken. De vriezer is bijna vol! Willen jullie nog voetbaluitslagen weten? Of heb je ze al opgezocht? Of geen interesse?

Morgenochtend weer vroeg op pad. De wekker weer zetten anders denk ik dat ik niet op tijd in Annen ben. Moeten jullie vroeg op? Nog veel succes en plezier. GENIET!!!

Groetjes,
    Doety

• 27 Oktober 2015 - 21:17

Mem Tiete:

Hoi Jan Fokke en Martin.
    Het zijn weer mooie en spanende verhalen,ik zit nu bij mem een flesje bier te drinken.
    Groetjes van mem , en familie s. Zijlstra.

Hier gaat alles nog goed