(UN)identified Flyng Object - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu (UN)identified Flyng Object - Reisverslag uit Seychelles, Seychellen van Jan Fokke en Martin - WaarBenJij.nu

(UN)identified Flyng Object

Door: Jan Fokke en Martin

Blijf op de hoogte en volg Jan Fokke en Martin

06 November 2015 | Seychellen, Seychelles

Donderdag 5 november 2015

Na ons gebruikelijke ontbijtje voor het eerst niet direct op strandsafari maar met de hele groep de nesten van de White Tailed Tropicbirds gaan controleren. Dit is één van de moeilijkste bezigheden en vergt een goede conditie omdat deze vogelsoort zijn nest op de meest ongebruikelijke plaatsen maakt. Het enige wat je zeker weet is dat het altijd een soort van hol is, in een rotsspleet, onder een boom of onder dicht struikgewas. Met de GPS zoek je ongeveer de plaats op waar het nest moet zijn en dan is het zoeken in een gebied van tien bij tien meter want diegene die het nest ooit heeft gevonden is er niet bij om aanwijzingen te geven. Na twee en een half uur klauteren en klimmen door dicht struikgewas en steile rots hellingen bij een temperatuur van ongeveer dertig graden is dat echt geen pretje. Uiteindelijk hadden we drie nesten gevonden en zijn we nat van het zweet teruggegaan naar kantoor om daar weer op verhaal te komen.

Op kantoor eerst Elliot geholpen met zijn bouwactiviteiten want die moest in zijn eentje twee deuren plaatsen en zoals altijd kom je dan minimaal één hand te kort, met een deur in twee handen kan je de boormachine niet meer hanteren. Na een half uur prutsen konden de deuren dicht maar niet geheel open en dat lag hem niet aan onze bouwvaardigheid maar aan het profiel van de vloer, als CJ en Tarryn het niet goed genoeg vinden zagen we zo een paar centimeter van de deur of halen de vloer eruit. Hahaha. Vervolgens zijn we ons bezig gaan houden met het verwerken van onze verzamelde veldgegevens en voor het planten van de bomen een nieuw programma gemaakt zodat ze kunnen zien in welk gebied welke bomen zijn geplant. Omdat hier van alle voorkomende bomen wel enkele foto’s zijn willen we in de lijst een koppeling maken naar deze plaatjes zodat je ook kunt zien wat je precies geplant hebt.

Na de middag hebben we alsnog West Beach gecontroleerd maar dat was eigenlijk een te warm klusje want op dat prachtig witte strand met de zon recht boven je leek het wel of je in de oven aan het werk was. Toen we uiteindelijk op Honeymoon Beach aankwamen hebben we daar eerst maar eens even een half uurtje onder de bomen van het uitzicht zitten genieten en toen onze werkuniformen weer wat waren droog gewaaid zijn we in slakkentempo teruggelopen naar onze buggy en teruggereden naar de thuisbasis. De rest van de middag in de wind van de airco onze gefotografeerde vissen die nog niet waren geïdentificeerd op naam zien te krijgen.

Net voor het eten naar de winkel geweest voor een paar biertjes want omdat we minstens twee liter vocht hebben verloren vandaag gaan we dat vanavond proberen aan te vullen. In het restaurant (kantine) bleek dat we vandaag echt Hollandse kost kregen voorgeschoteld, gebakken aardappelen, wortels en natuurlijk vis of een gehaktbal. Deze keer nog lekkerder gegeten dan anders en als deze trend zich voortzet overwegen we niet meer terug te komen naar huis. Hahaha.

’s Avonds op ons terrasje werden we plotseling verrast door een enorme UFO die op ons licht was afgekomen en de omgeving behoorlijk onveilig maakte. Gelukkig bracht het meegebrachte boekje van Jan Fokke uitkomst en bleek het een niet gevaarlijke Click Beatle te zijn zodat we de rest van de avond toch hebben kunnen genieten van een heerlijk welverdiend pilsje.

Vrijdag 6 november 2015

Op onze tweede vrije dag waren we gewone tijd op en om zeven uur direct maar met de was begonnen want vrijdag is onze wasdag. Om acht uur wapperde alles in de voorkamer aan de waslijn want dat was ons vorige week goed bevallen, wat achteraf een goed idee bleek te zijn want de bewolking werd steeds dikker en binnen een uur plensde het van de regen. Op ons terrasje nog wel een bakje koffie gedronken maar we moesten al snel vluchten voor de hevige regenval. Toen het om half elf vrijwel droog was zijn we een rondje gaan vogelen en hebben we weer een paar nieuwe soorten aan de lijst kunnen toevoegen. Voor ons niet zo spectaculair maar de Zomertaling, Boompieper en Zilverplevier zijn hier behoorlijk zeldzaam. Het is trouwens raar hier de vogels te zien die tot voorkort nog in Nederland waren, waarschijnlijk konden ze niet zonder ons en zijn ze ons hierheen achterna gereisd. Hahaha.

Terug nog even bij kantoor langs om wat dingen te regelen en te vragen of de twintig kroppen sla en de pompoen die we van de jongen die in het restaurant van het resort werkt hadden gekregen wel aan de babyschildpadjes mochten worden gevoerd. Elliot vond dat prima en wij zullen vragen of die jonge wel vaker met zijn buggy zo’n vrachtje komt afleveren. Zo heeft voedselverspilling toch zijn leuke kanten want de kleintjes genieten er zichtbaar van.

Na het eten regende het alweer en hebben we onze bungalow maar eens een goede schoonmaakbeurt gegeven, vegen, dweilen en poetsen en toen Elliot zijn dagelijkse Fisherman’s Friendje kwam halen viel hij niet alleen bijna over de waslijn maar ook over de als een spiegel glimmende vloer. Hahaha. Hij verbaasde zich weer over het feit dat we nog steeds op één stoel en een kratje leefden en zei er nu echt serieus werk van te gaan maken op kantoor. Om een uur of drie regende het nog steeds en besloten we op kantoor nog wat Excel-lijsten van CJ en Tarryn op te halen voor ons bomenplant programma wat we voor hun willen maken. Daarna hebben we nog een aantal vissoorten geïdentificeerd en tijdens dat klusje kwamen Pia en Göran nog langs voor een paar vragen over de vogels. Intussen zijn ze zo enthousiast dat Göran een vogelapp op zijn telefoon heeft gedownload om zelf wat dingen te kunnen opzoeken.

Toen we terug kwamen bij ons huis stonden er plots drie nieuwe stoelen op het terras zodat we nu binnen en buiten kunnen zitten zonder steeds de spullen heen en weer te moeten slepen, onze bungalow begint nu dus steeds meer op een villa van het resort te lijken, alleen de roomservice ontbreekt nog. Hahaha. Na het eten de was opgeruimd want door ons briljante idee was deze ondanks de langdurige regenval toch droog. Op onze vrije dag hebben we voor het eerst deze vakantie de zon niet gezien en we snappen nu ook het gevoel van sommige mensen tijdens een regenachtig weekend na een prachtig zonnige week waarin ze hard moesten werken.

Groetjes en een prettig weekend,

Jan Fokke en Martin

P.S.

Klaske J., Intussen zijn ook de cappuccino en de stroopwafels op en hebben we alleen nog maar kruidnootjes, maar die willen we pas aanbreken als er bericht uit Nederland komt dat de Sint is aangekomen zodat wij het Sinterklaas gevoel hier ook een beetje hebben.

Pa en Ma, Nog een paar jaartjes en dan kan Opa dit werk misschien wel niet meer doen, maar we gaan het proberen.

• 06 November 2015 - 17:40

Pieter, Anneloes, Rosamée En Levian:

Hardwerkende mannen, wat ondernemen jullie veel! Ze zijn vast heel blij met jullie! Wat een giga schilpad op de foto. Rosamée is er van onder de indruk (en wij ook haha).
    Net als bij jullie hier ook regenachtig vandaag. Wij hebben een weekend vol verjaardagsfeestjes dus lekker binnen taartjes eten en feestvieren. Zondag gaan we Sild feliciteren in Annen dus dat wordt een dagje noorden gezellig met de familie. Jammer dat opa Martin er niet is. Rosamée roept nog steeds bij elk vliegtuig dat opa er in zit en vroeg vandaag op de skype aan oma : 'gaat opa zo ook koffie drinken en een koekje eten'? Het is nog te onwerkelijk dat opa zo lang en ver weg is. Blij dat we af en toe wat foto's ontvangen!
    Veel (werk)plezier nog!
    Liefs van ons viertjes

• 07 November 2015 - 10:10

Bauke:

He Martin en Fokke,
    Jullie zijn alweer een paar weken daar en al zo ingeburgerd daar, dat je vergeet dat er met Friesland een tijdsverschil is.(vlgs. Doety hoor haha) Prachtige verslagen van jullie werkzaamheden en belevenissen daar!
    Tussen de regels door lezend, is jullie betrokkenheid toch anders dan de Zweden.Wel mooi dat ze het vogelen
    leuk beginnen te vinden!

Heel veel plezier nog!